Elon Musk je už takmer ikonickou osobnosťou súčasnosti, pričom disponuje obrovským množstvom prívržencov, ale aj kritikov. V každom prípade treba poznamenať, že rozruch ohľadom jeho potenciálneho rozhodnutia o odkúpení všetkých akcií spoločnosti Tesla pominul a v konečnom dôsledku nič nezmenil. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli preskúmať oba názorové tábory, ktoré v súčasnosti existujú vo […]
Elon Musk je už takmer ikonickou osobnosťou súčasnosti, pričom disponuje obrovským množstvom prívržencov, ale aj kritikov. V každom prípade treba poznamenať, že rozruch ohľadom jeho potenciálneho rozhodnutia o odkúpení všetkých akcií spoločnosti Tesla pominul a v konečnom dôsledku nič nezmenil. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli preskúmať oba názorové tábory, ktoré v súčasnosti existujú vo vzťahu k tejto spoločnosti.
Optimistické názory
Nedá sa pochybovať o tom, že fanúšikov technologickej spoločnosti nič nenadchne viac, ako keď sa Elon Musk začne prejavovať na sociálnej sieti Twitter, kde obvykle uverejňuje svoje viac či menej kontroverzné názory, okrem iného aj na fungovanie sveta na Wall Street.
Zástancovia spoločnosti Tesla nechcú od 47-ročného miliardára nič iné, len aby aj naďalej vyrábal a predával bezprecedentné technologické divy. Zástancovia spoločnosti Tesla sú ochotní tolerovať aj nedávne výkyvy, na ktoré si už stihli zvyknúť, keďže spoločnosť Tesla sa stala verejne obchodovanou pred ôsmimi rokmi. Ale do akých rozmerov sa tejto spoločnosti nakoniec podarí dorásť? Pierre Ferragu, ktorý pôsobí vo výskumnej spoločnosti New Street Research, uviedol, že jedného dňa bude vyzerať ako „BMW na steroidoch“.
Keď sa Musk na Twitteri vyjadril, že spoločnosť Tesla plánuje odkúpiť za 80 miliárd dolárov, obchodníci z Wall Street sa divili, či prišiel o zdravý rozum. Pre fanúšikov spoločnosti však bolo omnoho zarážajúce, akú nízku cenu si určil, čo vypovedá o dôvere, ktorú do tohto podniku vkladajú. Ross Gerber, ktorý je generálnym riaditeľom investičnej spoločnosti Gerber Kawasaki, uviedol, že súčasnú hodnotu spoločnosti Tesla odhaduje na 100 miliárd dolárov, čo je o 25% viac ako cena udaná technologickým vizionárom. Gerber navyše predpovedal, že táto hodnota sa v priebehu nasledujúcich piatich rokov môže navýšiť až na 250 miliárd dolárov.
Gerber povedal: „Prial by som si, aby sa tieto reči o odkúpení spoločnosti do súkromného vlastníctva nikdy nedostali na verejnosť.“ Spoločnosť Tesla je porovnáva s velikánmi ako Amazon a Netflix. Podobne ako pri týchto spoločnostiach, aj Tesla má pred sebou potenciálne mimoriadne úspešnú budúcnosť. Dá sa to predpokladať prinajmenšom na základe vývoja cien akcií tejto spoločnosti, ktoré od roku 2010 narastali každoročne až o 45%. V súčasnosti sa navyše obchodujú za takmer 120-násobok ziskov, ktoré spoločnosť vykáže až v priebehu budúceho roka. Ak sa teda Musk príliš často objavuje na sociálnych sieťach, je to preto, že sa snaží zorganizovať zázrak. A tomu pomáha, keď ho ľudia, ktorí na tomto sne pracujú, považujú za boha.
Trhoví optimisti neoblomne vyhlasujú, že Musk dokáže pokoriť akýkoľvek cieľ. Automobilová spoločnosť má v súčasnosti v repertoári tri hlavné produkty – sedan Modelu S, SUV Modelu X a vysokovýkonný Model 3. Jej predaje sa v priebehu minulého roka navýšili o 60% až na 82 tisíc automobilov, čo spoločnosti prinieslo výnosy takmer o hodnote 12 miliárd dolárov.
A zatiaľ čo automobilka doteraz nevygenerovala absolútne žiadny zisk, analytici vidia, že situácia sa čoskoro zmení. Agentúra Bloomberg predpokladá, že ak pôjde všetko podľa plánu, spoločnosť Tesla v priebehu roka 2019 zaznamená svoje prvé zárobky v súlade so všeobecne uznávanými účtovníckymi zásadami. Tento objem zárobkov by sa mal v roku 2020 zvýšiť až 12-násobne, pričom v období roku 2021 by sa mal opäť zdvojnásobiť.
Obávate sa stagnujúcej produkcie? Musk od začiatku tohto roka viac než zdvojnásobil mieru výroby nových automobilov, pričom v rámci druhého kvartálu dosiahol objem 53 339 kusov. Za tento úspech vďačí predovšetkým Modelu 3. Na druhej strane ostáva pravdou, že Musk už niekoľkokrát navýšil svoje predpovede o požadovanej miere produkcie. V apríli sľuboval, že Tesla bude za týždeň vyrábať 2 000 vozidiel Modelu 3, neskôr hovoril o 5 000 kusoch a nakoniec vyhlásil, že jeho spoločnosť bude koncom júla týždenne vyrábať už 6 000 automobilov Modelu 3.
Počet automobilov značky Tesla vyrobený v priebehu druhého kvartálu tohto roka je až 3,4-násobne vyšší ako v druhom kvartáli roku 2016. Graf zobrazuje objem produkcie v jednotlivých kvartáloch od roku 2016 po súčasnosť.
Skutočným dôvodom nátlaku na harmonogram produkcie spoločnosti Tesla je skutočnosť, že spotrebitelia jednoducho milujú jej automobily. Pred-objednávky Modelu 3 sa hromadili celé mesiace a denník Wall Street Journal nedávno nazval toto vozidlo „vzrušujúcim moderným zázrakom“. Podobné názory navyše nie sú vôbec zriedkavé.
Bill Selesky, ktorý je hlavným analytikom spoločnosti Argus Research, vysvetlil, že dôraz je v konečnom dôsledku na samotný produkt. Selesky uviedol, že Muskova technologická inovácia je prínosom bez ohľadu na to, či je jeho spoločnosť verejná alebo súkromná: „Americkí, čínski a ostatní spotrebitelia si veľmi rýchlo uvedomia, že produkty spoločnosti Tesla sú nadradené všetkým hráčom na trhu.“
Za požadovanými výrobnými cieľmi a vysokou mierou spotreby kapitálu stoja nehmatateľné očakávania naviazané na Muska ako sériového inovátora. Cathie Woodová, ktorá je zakladateľkou a generálnou riaditeľkou spoločnosti ARK Investment Management, verí, že evolúcia spoločnosti Tesla od výrobcu automobilov až po technologického a softwarového hráča predstavuje takmer neobmedzený potenciál.
Woodová uviedla: „Musk má pre Teslu omnoho väčšie plány, ako si aktuálne dokážeme predstaviť. Doteraz sme sa zameriavali najmä na jeho autonómnu sieť taxi služieb, ktorá by podľa nášho názoru mohla navýšiť hodnotu akcií spoločnosti až na úroveň 4 000 dolárov.“
Pesimistické názory
Nikto nepochybuje o tom, že keď sa Elon Musk rozhodol zmeniť svet pomocou masovo vyrábaných elektrických vozidiel, jeho sen mal skutočný potenciál. Je to však práve obrovský počet nových nápadov, ktoré ho rozptyľujú na jeho ceste a poskytujú argumenty jeho kritikom na Wall Street.
Argumenty namierené proti spoločnosti Tesla sú postavené hneď na niekoľkých záležitostiach – od mimoriadneho míňania kapitálu cez čoraz silnejšiu konkurenciu až po pracovné podmienky zamestnancov, ktorí sa starajú o chod tohto podniku. V centre pozornosti však aj naďalej zostáva 47-ročný génius, o ktorom viacero analytikov tvrdí, že nie je tým najvhodnejším lídrom 60-miliardovej spoločnosti.
Problém Elona Muska údajne spočíva v tom, že sa chová ako podnikateľ, aj keď je zamestnaný ako generálny riaditeľ 15-ročnej spoločnosti. Jednoducho nedokáže „obsedieť na mieste“ a jeho takmer impulzívne konanie obvykle vedie k rozptýleniu od projektu, na ktorom aktuálne pracuje.
Bruce McCain, ktorý je hlavným investičným stratégom spoločnosti Key Private Bank v Clevelande, povedal: „Investori považujú Muska za vizionára, ktorý je nevyhnutný pre fungovanie tejto spoločnosti a doteraz boli ochotní tolerovať jeho prešľapy. To sa však čoskoro môže zmeniť.“
Práve tieto obavy boli opätovne zdôrazňované, keď Musk oznámil svoj plán o súkromnom charaktere spoločnosti Tesla. Situácii nepomohlo ani to, že na sociálnej sieti uviedol predpokladanú cenu spoločnosti o hodnote 80 miliárd dolárov bez toho, aby upresnil svoje zdroje financovania. Predstavenstvo spoločnosti toto vyjadrenie nepotvrdilo ani nevyvrátilo, pričom cena akcií sa spočiatku výrazne navýšila, no následne sa zásadne prepadla.
Investičný manažér Jim Chanos, ktorý patrí medzi Muskových kritikov, tvrdí, že podobné situácie sú viac než len spontánnymi výstrelkami. Domnieva sa, že sú určené na to, aby odpútali pozornosť od nedostatkov spoločnosti Tesla, medzi ktoré sa radí absenciu ziskov, chýbajúci jednoduchý spôsob financovania expanzie spoločnosti a podozrenie, že žiadne zásadné navýšenie produkcie nevydrží viac než jediný mesiac.
Musk v priebehu júla uviedol, že spoločnosť Tesla by v ďalších kvartáloch tohto roka mohla byť konečne zisková. Trhoví pesimisti však oponujú tým, že ak sa máme poučiť z minulosti, ani tento plán sa nakoniec nenaplní. David Whiston, ktorý je analytikom spoločnosti Morningstar, vyhlásil: „Tesla má síce obrovské možnosti na rozvoj, ale bude na to potrebovať obrovské množstvo peňazí.“
Ani tá najostrejšia kritika však neodradila investorov, ktorí boli doteraz ochotní tolerovať obrovské výdavky spoločnosti Tesla. Cena jej akcií sa v podstate neustále zvyšovala a nakoniec dosiahla takmer 21-násobok hodnoty, ktorú mali pri realizovaní primárnej verejnej ponuky akcií (IPO) v roku 2010.
Zatiaľ čo spoločnosti Tesla sa podarilo dosiahnuť vytýčený cieľ a v druhom kvartáli bola schopná vyprodukovať 5 000 vozidiel Modelu 3 týždenne, aj naďalej sa objavujú pochybnosti o dlhodobej udržateľnosti tohto tempa. Mnohé z problémov tejto spoločnosti by sa však vyriešili, keby už začala zarábať peniaze. Kým sa tak stane, hodnota akcií spoločnosti Tesla je postavená výhradne na nádeji.