Gamifikácia – nový fenomén v investičnom vzdelávaní
S pojmom gamifikácia sa u nás zatiaľ stretávame pomenej. Vo svete sa však stáva ostro sledovaným fenoménom. Svoje uplatnenie si nachádza vo viacerých sférach. Výnimkou nie je ani oblasť investícií. Práve s investovaním sa ešte pred pár dňami spájala gamifikácia najviac. Expanzii fenoménu v tejto oblasti sa ušla dostatočná pozornosť aj vďaka Global Money Week (GMW). Jednou z ústredných tém […]
S pojmom gamifikácia sa u nás zatiaľ stretávame pomenej. Vo svete sa však stáva ostro sledovaným fenoménom. Svoje uplatnenie si nachádza vo viacerých sférach. Výnimkou nie je ani oblasť investícií.
Práve s investovaním sa ešte pred pár dňami spájala gamifikácia najviac. Expanzii fenoménu v tejto oblasti sa ušla dostatočná pozornosť aj vďaka Global Money Week (GMW). Jednou z ústredných tém tohtoročného Svetového týždňa peňazí a finančnej gramotnosti bolo totiž vzdelávanie (nielen) najmladších investorov. A práve tam sa princípy gamifikácie uplatňujú stále častejšie.
Investičné vzdelávanie pomocou hier
Už samotný názov napovedá, o čo pri gamifikácii ide. Kľúčovú úlohu v nej zohrávajú rôzne hry. Tie sú nástrojom hravého a kreatívneho vzdelávania zameraného na tému financií a ich fungovania. Jednoduché hry majú užívateľov naučiť rozumnému hospodáreniu a poskytnúť im užitočné rady pri budovaní základov svojej finančnej budúcnosti.
Čo dokáže vzdelávanie gamifikáciou:
- poskytuje cenné poznatky z oblasti psychológie investovania,
- nováčikom pomáha lepšie pochopiť, akým sú typom investora,
- pripravuje budúcich investorov na rozličné ekonomické riziká,
- stmeľuje kolektív a medzi hráčmi podporuje tímového ducha,
- učí manažérov pripravovať pútavejšie a zábavnejšie školenia.
Hravá výučba aj bez samotných hier
Gamifikácia v oblasti investovania sa nemusí aplikovať len vo forme hier. Dosť obľúbeným spôsobom jej zakomponovania do investičného vzdelávania sú rôzne súťaže alebo vernostné programy. Banky a investičné skupiny odmeňujú klientov bodmi či inými benefitmi, ktoré si zaslúžia za splnenie istých úloh, resp. kritérií.
Pomôcka aj pre dospelých investorov
Práve formy gamifikácie využívané vo forme súťaží a vernostných programov potvrdzujú, že investičné vzdelávanie hrou má dosah na všetky vekové kategórie. Mládež môže privoniavať k reálnemu investovaniu pomocou rôznych demo účtov a dospelí si zas môžu dopriať hodinku týždenne pri niektorej z dostupných investorských hier.
Ako sa bližšie zoznámiť s gamifikáciou:
- prostredníctvom článkov a literatúry,
- účasťou na workshopoch a seminároch,
- priamou skúsenosťou s hraním hier.
Podľa odborníkov prináša gamifikácia v investičnom vzdelávaní pozitívne výsledky. Takto trénovaní obchodníci sa dokážu lepšie orientovať medzi investičnými príležitosťami. Pomáha im to pri formovaní efektívnej investičnej stratégie a učí ich to byť odolnejší voči emóciám na trhu. Nie náhodou sa tomuto fenoménu medzi investormi nadmieru darí.
Zdroje: www.investopedia.com, www.ey.com, www.allencomm.com