Týždeň v skratke: Plnohodnotná obchodná dohoda medzi EÚ a USA pred termínom nie je reálna
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen vo štvrtok (03.07.2025) uviedla, že uzavretie komplexnej obchodnej dohody medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi pred stanoveným termínom 9. júla je „nemožné“. Obe strany preto namiesto detailnej dohody smerujú k rámcovej „dohode v princípe“. Vyhlásenie prišlo krátko pred ďalším kolom rokovaní vo Washingtone, ktoré majú zabrániť hrozbe Donalda Trumpa zaviesť 50-percentné clá na európske tovary už budúci týždeň.
Von der Leyen na tlačovej konferencii zdôraznila, že ide o mimoriadne náročnú úlohu, keďže obchodný objem medzi EÚ a USA dosahuje ročne až 1,5 bilióna eur. „Snažíme sa dosiahnuť dohodu v princípe, pretože na detailné vyjednávanie jednoducho nebol dostatok času,“ vysvetlila. Na rokovania mali obe strany len 90 dní.
Podobnú rámcovú dohodu už s USA uzavreli aj Spojené kráľovstvo a Vietnam, avšak v oboch prípadoch zostali v platnosti americké „recipročné“ clá – Vietnam súhlasil s 20-percentnými a Spojené kráľovstvo s 10-percentnými clami.
Európsky komisár pre obchod Maroš Šefčovič sa práve nachádza vo Washingtone, kde sa snaží vyrokovať čo najvýhodnejšie podmienky pre EÚ pred blížiacim sa termínom. Po 9. júli totiž hrozí, že USA zvýšia clá na 50 percent pre všetky krajiny, ktoré nedosiahnu dohodu. EÚ je údajne ochotná akceptovať 10-percentné clo na všetky tovary, no zároveň žiada zníženie ciel na špecifické sektory, napríklad oceľ, automobily a ich súčiastky, na ktoré by inak platili oveľa vyššie sadzby.
Nemecký kancelár Friedrich Merz, pod silným tlakom automobilového priemyslu, minulý týždeň opäť vyzval na rýchle uzavretie dohody. „Nejde o detailne prepracovanú komplexnú obchodnú dohodu, ale o rýchle vyriešenie colného sporu, ktorý ohrozuje kľúčové odvetvia, chemický, farmaceutický, strojársky, hlinikársky, oceliarsky a automobilový priemysel. Potrebujeme rýchly a jednoduchý výsledok, nie zdĺhavé vyjednávania,“ zdôraznil Merz.
Spojené kráľovstvo si v rámci dohody zabezpečilo kvótu na vývoz 100-tisíc vozidiel ročne s 10-percentným clom a výnimky pre letecké motory a komponenty. Na oplátku zrušilo clá na bioetanol z USA a zvýšilo kvóty na dovoz amerického hovädzieho mäsa.
Americké clá sa v súčasnosti vzťahujú na tovar v hodnote približne 380 miliárd eur ročne, čo predstavuje asi 70 percent celkového obchodu medzi EÚ a USA. Washington navyše zvažuje rozšírenie vyšších ciel aj na ďalšie sektory, ako sú meď, drevo, letecké diely, farmaceutiká, polovodiče a kritické suroviny, čo by zasiahlo prakticky celý obchod s EÚ.
Tesla čelí poklesu predajov druhý štvrťrok po sebe: konkurencia rastie, dôvera klesá
Tesla zaznamenala v druhom štvrťroku 2025 ďalší pokles dodávok, keď zákazníkom odovzdala 384 122 vozidiel, čo predstavuje medziročný prepad o 13,5% oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Tento výsledok zaostal za očakávaniami analytikov, ktorí predpovedali približne 389 000 dodávok. Ide už o druhý po sebe idúci štvrťrok, kedy Tesla hlási pokles predaja, pričom spoločnosť čelí silnejúcej konkurencii zo strany čínskych a európskych výrobcov elektromobilov, ako aj klesajúcemu dopytu v Európe a poškodenej značke v dôsledku politických aktivít Elona Muska.
Aj keď výsledok za druhý štvrťrok znamená zlepšenie oproti prvým trom mesiacom roka (vtedy Tesla dodala 336 681 vozidiel), na udržanie rastu bude musieť spoločnosť v druhej polovici roka dosiahnuť rekordné čísla. Medzi hlavné dôvody poklesu patrí nielen silná konkurencia od značiek ako BYD, Renault či Stellantis, ale aj negatívna odozva verejnosti na Muskove politické vystúpenia a starnúci modelový rad.
Tesla sa snaží obnoviť záujem zákazníkov modernizovaným modelom Y a rozširovaním robotaxi služieb, no zatiaľ tieto kroky nestačili na zastavenie poklesu. Napriek tomu investori reagovali mierne optimisticky – akcie Tesly po zverejnení výsledkov mierne posilnili, keďže pokles nebol taký výrazný, ako sa obávali najpesimistickejší analytici. Spoločnosť plánuje zverejniť kompletné finančné výsledky za druhý štvrťrok 23. júla 2025
Martin Krištoff
PORTFOLIO MANAGER
HABERL Wealth Management