„Čínsky Apple,“ nováčik roka, vstúpil na burzu
Globálny model fungovania finančných trhov otvoril dvere mnohých firmám, ktoré sa vstupom na burzu ešte viac posilnili. Vo väčšine prípadov to platí aj o čínskych firmách, ktorým práve obchodovanie na medzinárodnej scéne umožnilo znásobovať svoje imanie. O to isté sa chce pokúsiť Xiaomi, výrobca smartfónov nazývaný aj „Čínsky Apple.“ Čínske technologické spoločnosti už dávno nie sú len bezbranným […]
Globálny model fungovania finančných trhov otvoril dvere mnohých firmám, ktoré sa vstupom na burzu ešte viac posilnili. Vo väčšine prípadov to platí aj o čínskych firmách, ktorým práve obchodovanie na medzinárodnej scéne umožnilo znásobovať svoje imanie. O to isté sa chce pokúsiť Xiaomi, výrobca smartfónov nazývaný aj „Čínsky Apple.“
Čínske technologické spoločnosti už dávno nie sú len bezbranným konkurentom amerických gigantov, ktorí ich na trhoch pustia aspoň k malému podielu. Posledné roky ukazujú, že s nimi dokážu hrať rovnocennú partiu, čoho ďalším dôkazom má byť spoločnosť Xiaomi. „Nováčik roka,“ ako viacerí investori volajú štvrtého najväčšieho výrobcu smartfónov v Číne, už vstúpil na burzu a aktuálne má za sebou dlho očakávanú premiéru.
Niekoľko faktov o spoločnosti Xiaomi:
– spoločnosť bola založená v roku 2010
– patrí k najrýchlejšie rastúcim čínskym firmám
– dnes je 4. najväčším výrobcom smartfónov v Číne
– najväčší predaj dosahuje v domácej Číne a v Indii
– podiel ziskov zo zahraničných trhov sa blíži k 30 %
– v jari 2018 zaznamenala 85,7 % nárast výnosov
– na medzinárodnej scéne ju prirovnávajú k Applu
„Čínsky Apple“ má byť nováčikom roka
Len máloktorá firma si dokáže získať toľko chvályhodných prívlastkov ako Xiaomi. „Čínsky Apple“ alebo „nováčik roka,“ to sú len niektoré z mien, ktoré spoločnosti udelila ekonomická scéna, predpovedajúca jej sľubnú budúcnosť. Tú mal naštartovať práve vstup na Hongkonskú burzu, o ktorý majitelia požiadali 3. mája. Jej predstavitelia neváhali a firme, ktorá by mohla ašpirovať na titul najhodnotnejšej čínskej značky, dovolili obchodovať už toto leto.
Premiéra na burze dopadla sklamaním
Pamätným dňom, kedy si Xiaomi odkrútila na burze premiéru, je 9. júl 2018. Majitelia však budú sotva spomínať na tento deň v dobrom, pretože spoločnosť nedosiahla ani zďaleka také vynikajúce výsledky ako jej predpovedali. Hodnota akcií dosiahla len 54 mld. USD namiesto očakávaných 75 až 100 miliárd. Na prekvapenie mnohých si totiž nedokázali získať dôveru investorov a ich hodnota sa celkovo oslabila zhruba o 6 %.
Možné dôvody neúspešnej premiéry na burze:
– akcie predávané na úrovni od 16 do 17 dolárov mohli byť pre investorov drahé
– obchodná vojna medzi USA a Čínou vyvoláva voči čínskym firmám nedôveru
– banky Goldman Sachs a Morgan Stanley varovali pred poklesom čínskych akcií
– firma sa zatiaľ nepresadila na západných trhoch, čo jej trochu kazí dobré meno
Facka, ktorú Xiaomi počas premiéry na burze dostala, nemusí v ďalšom vývoji znamenať nič. Spoločnosť síce dieru do sveta nespravila, no jej cesta na vrchol je stále možná. Tým horším scenárom by boli prípadné ďalšie neúspechy, ktoré by mohli oslabiť enklávu čínskych firiem na burzách a ich schopnosť vytvárať celkom slušné zisky.
Zdroj: www.bloomberg.com, www.bbc.com, www.reuters.com, www.channelnewsasia.com