Tieto grafy ilustrujú, prečo má Apple problém predávať svoje smartfóny
Spoločnosť Apple v poslednej dobe narazila na problémy v rámci rastu svojho podnikania na trhu s mobilnými zariadeniami iPhone. Jedná sa predovšetkým o stagnujúci počet smartfónov, ktoré je výrobca schopný predať v priebehu roka. Najnovšia správa finančnej výskumnej spoločnosti GBH Insights ponúka niekoľko teórií o potenciálnom pôvode týchto problémov. Nedá sa pochybovať o tom, že […]
Spoločnosť Apple v poslednej dobe narazila na problémy v rámci rastu svojho podnikania na trhu s mobilnými zariadeniami iPhone. Jedná sa predovšetkým o stagnujúci počet smartfónov, ktoré je výrobca schopný predať v priebehu roka.
Najnovšia správa finančnej výskumnej spoločnosti GBH Insights ponúka niekoľko teórií o potenciálnom pôvode týchto problémov.
Nedá sa pochybovať o tom, že majitelia zariadení iPhone sa vyznačujú mimoriadnou lojalitou voči svojej obľúbenej značke. Mnohí z nich však doteraz nenašli dostatočný dôvod na výmenu svojho súčasného smartfónu za novší model. Spoločnosť GBH Insights navyše poznamenala, že veľký počet spotrebiteľov vo všeobecnosti považuje nový model iPhone X v cene $1 000 za prehnane drahý produkt.
Daniel Ives, ktorý je riaditeľom výskumného oddelenia v spoločnosti GBH Insights, v uvedenej správe poznamenal: „Značka Apple je nepochybne dominantným hráčom na trhu so smartfónmi a disponuje mimoriadne lojálnou základňou zákazníkov.“ Ives však následne dodal, že táto popredná technologická spoločnosť možno už dosiahla úroveň, na ktorej je trh presýtený jej výrobkami.
Problémy spoločnosti Apple sa najviac prejavujú v údajoch o objeme jej predajov. Informácie z druhého fiškálneho kvartálu roka 2016 hovoria o tom, že spoločnosť predala v priebehu uplynulých 12 mesiacov pozoruhodných 232 miliónov zariadení iPhone, čo je bezkonkurenčným rekordom tejto spoločnosti. Predaje značky v tom čase narastali v každom kvartáli až o 20% rýchlejšie ako v predchádzajúcich piatich kvartáloch, pričom nikdy neklesli pod úroveň 10%.
Odvtedy však nastala zásadná zmena situácie a technologická spoločnosť už nebola schopná v priebehu 12-mesačného obdobia predať viac než 217 miliónov smartfónov. Predaje značky Apple v tomto sektore sa nikdy nezvýšili nad úroveň 5% a v priebehu posledných kvartálov sa priblížili kritickej hodnote 1%, v niektorých prípadoch sa dokonca prepadli ešte nižšie.
Na druhej strane je pravdou, že príjmy spoločnosti Apple z predaja smartfónov bezprostredne po uvedení nového modelu iPhone X mierne narástli. Nestalo sa tak však preto, že by spoločnosť zaznamenala výrazný nárast počtu predaných mobilných zariadení. Dôvodom navýšených príjmov bola totiž základná cena tohto modelu, ktorá sa pohybuje okolo hranice 1 000 dolárov. A to je o niekoľko stoviek dolárov viac ako suma, ktorú zákazníci platili za predošlé produkty z tejto série.
iPhone stráca podiel na trhu
Je potrebné poznamenať, že zníženie objemu predajov zariadení iPhone korešponduje so všeobecným spomalením vývoja na trhu so smartfónmi. Avšak predaje spoločnosti Apple sa v porovnaní so všeobecným trhom prepadli vo výrazne zvýšenej miere. Táto značka v priebehu posledných dvoch rokov stratila výrazný podiel na celosvetovom trhu.
Ives a spoločnosť GBH Insights zostavila niekoľko veľavravných grafov, ktoré dokonale ilustrujú súčasnú situáciu v rámci predajnosti zariadení iPhone. Dáta použité v týchto grafoch pochádzajú z rozsiahleho prieskumu správania spotrebiteľov.
Kľúčovým faktorom, ktorý stojí za zváženie, je dôvod, pre ktorý sa spotrebitelia obvykle rozhodujú vymeniť svoje staré mobilné zariadenia za nové modely. Podobne ako ostatní výrobcovia smartfónov, aj značka Apple sa pri uvedení nového modelu na trh snaží vyzdvihnúť inovatívne prvky svojho nového produktu. Tie však spravidla nie sú rozhodujúcim činiteľom, ktorý vedie spotrebiteľov ku kúpe nového modelu.
Spotrebitelia si namiesto toho kupujú nové modely z omnoho praktickejších dôvodov – ich smartfóny v niektorých prípadoch prestávajú fungovať podľa ich očakávaní, alebo sa výrazne zníži ich výkon, čo vedie k spomaleniu operačného systému zariadenia. Inými slovami teda môžeme povedať, že drvivá väčšina spotrebiteľov si kupuje nový smartfón výhradne v momente, keď sa tento krok stáva nevyhnutnosťou.
Nový model iPhone X vyvolal medzi spotrebiteľmi nedostatok entuziazmu pravdepodobne kvôli konkrétnym prvkom, ktorými sa spoločnosť Apple snažila upútať pozornosť svojich verných zákazníkov. Jedná sa predovšetkým o mimoriadne veľký displej pokrývajúci celú prednú stranu smartfónu a systém FaceID, ktorý pri pokuse o odomknutie telefónu identifikuje tvár majiteľa zariadenia.
Požiadavky spotrebiteľov sa však v súčasnosti orientujú úplne iným smerom. Vyjadrili totiž dopyt po omnoho menej zaujímavejšom prvku, ktorým je batéria s podstatne zvýšenou výdržou. Ďalšie požiadavky nadšencov inteligentných telefónov sa uberajú rovnako prozaickým smerom. Jedná sa najmä o objem úložného priestoru, ktorým disponuje daný model, charakteristiky displeja spojené s čitateľnosťou a interpretáciou zobrazených údajov, ako aj o špecifikácie fotoaparátu, ktorým je vybavený konkrétny smartfón.
Ives povedal: „Moderné smartfóny sú vybavené viacerými novými a inovatívnymi prvkami. Majitelia týchto zariadení sa však napriek tomu aj naďalej zameriavajú predovšetkým na základné funkcie.“
Spotrebitelia si myslia, že iPhone X je príliš drahý
Snáď najzávažnejším faktorom, ktorý vo veľkej miere ovplyvňuje predajnosť smartfónov značky Apple, je ich cena. Spotrebitelia totiž zastávajú názor, že spoločnosť Apple stanovila príliš vysokú cenu svojho nového modelu iPhone X. Základná cena tohto modelu totiž dosahuje $1 000, pričom prevedenie s dodatočnými doplnkami je na trhu dostupné až za $1 250.
Na verejnosti sa dokonca objavili správy o tom, že spoločnosť Apple uvedie na trh v priebehu tohto roka prevedenie modelu iPhone X s ešte väčším displejom, ktorého cena však bude tiež patrične vyššia. Spoločnosť GBH sa teda rozhodla zistiť, s akou ochotou by spotrebitelia pristúpili ku kúpe modelu iPhone X, keby jeho cena predstavovala až $1 500. Zhromaždené údaje hovoria o tom, že ochota spotrebiteľov v tomto smere by bola relatívne nízka.
Nedostatok nadšenia zo strany spotrebiteľov voči novým prvkom a modelom smartfónov od spoločnosti Apple je dobre viditeľný aj v rámci ďalších údajov, ktoré zhromaždila spoločnosť GBH. Majitelia modelov iPhone vlastnia obvykle starší model mobilného zariadenia ako typickí majitelia telefónov iných značiek – a zároveň ich vlastnia po výrazne dlhšiu dobu.
Ďalším dôležitým ukazovateľom je skutočnosť, že viac než 4 z 10 majiteľov zariadení iPhone používajú model, ktorý je starý viac ako dva roky. Tri štvrtiny spotrebiteľov vlastnia model, ktorý je starý viac ako jeden rok.
Aktuálna situácia môže byť veľkou príležitosťou
Ives však považuje vzniknutú situáciu za ideálnu príležitosť pre budúci rast spoločnosti Apple. Zákazníci tejto značky síce neprejavili očakávaný záujem o najnovší model iPhone X, napriek tomu sú však mimoriadne lojálni voči tomuto výrobcovi. Prieskum spoločnosti GBH ukázal, že lojalita zákazníkov spoločnosti Apple je omnoho vyššia, akú je možné pozorovať pri akejkoľvek inej poprednej značke smartfónov.
Navyše nemožno poprieť, že iPhone sa teší pomerne pozitívnej reputácii. Veľmi často sa tak stáva, že zákazníci iných značiek sa postupom času rozhodnú zakúpiť si smartfón značky Apple. Jedinou ďalšou značkou, ktorá disponuje takýmto potenciálnom, je Samsung.
Keď teda zvážime, že zákazníci spoločnosti Apple v súčasnosti obvykle vlastnia staršie modely smartfónov a vyznačujú sa vysokou lojalitou voči tejto značke, dopracujeme sa k zásadnému zisteniu. Spoločnosť má v rámci svojho očakávaného 18-mesačného aktualizačného plánu možnosť vymeniť viac než 650 smartfónov za novšie modely. To by nepochybne prispelo k zlepšeniu jej súčasných predajov. Ives dodal, že Apple si aj naďalej udrží pozíciu dominantného predajcu na trhu so smartfónmi, pričom väčšina zákazníkov tejto značky si v rámci najbližšieho roka bude kupovať novšie modely jej zariadení.
Zdroj: WSJ, BBC